Czym poglądy BioLogos różnią się od ewolucjonizmu, kreacjonizmu i koncepcji inteligentnego projektu?
W BioLogos patrzymy na początki świata z perspektywy ewolucyjnego kreacjonizmu (Evolutionary Creationism – EC). Podobnie jak wszyscy inni chrześcijanie, całkowicie popieramy tezę głoszącą, że to Bóg jest stwórcą wszelkiego życia – włącznie z ludźmi, których uczynił na swoje podobieństwo. Wyznajemy, że Biblia jest natchnionym i autorytatywnym Słowem Bożym. Akceptujemy również ustalenia biologii ewolucyjnej, jako najlepszy opis sposobu, w jaki Bóg doprowadził do powstania bioróżnorodności.
Mimo że akceptujemy naukowe dowody przemawiające za ewolucją, BioLogos stanowczo odrzuca ewolucjonizm – ateistyczny światopogląd, który w dyskursie publicznym często bywa łączony z akceptacją teorii ewolucji. Ewolucjonizm jest pewną formą scjentyzmu, poglądu głoszącego, że cała rzeczywistość może, co do zasady, być wyjaśniona narzędziami nauki. W BioLogos jesteśmy przekonani, że nauka jest ograniczona do tłumaczenia zjawisk naturalnych i pozostaje bezradna wobec zjawisk ponadnaturalnych (takich jak cuda), które również uznajemy za część rzeczywistości.
Mimo że akceptujemy naukowe dowody przemawiające za ewolucją, BioLogos stanowczo odrzuca ewolucjonizm – ateistyczny światopogląd, który w dyskursie publicznym często bywa łączony z akceptacją teorii ewolucji. Ewolucjonizm jest pewną formą scjentyzmu, poglądu głoszącego, że cała rzeczywistość może, co do zasady, być wyjaśniona narzędziami nauki. W BioLogos jesteśmy przekonani, że nauka jest ograniczona do tłumaczenia zjawisk naturalnych i pozostaje bezradna wobec zjawisk ponadnaturalnych (takich jak cuda), które również uznajemy za część rzeczywistości.
Według kreacjonizmu młodej Ziemi (Young Earth Creationism – YEC), rzetelne odczytywanie Pisma Świętego nieuchronnie prowadzi do konkluzji, że nasza planeta jest młoda i liczy sobie od 6.000 do 10.000 lat. Młodoziemscy kreacjoniści twierdzą, że Biblia stanowczo przeczy koncepcji, jakoby ludzie mieli być spokrewnieni z innymi formami życia na Ziemi. Większość wyznawców tego poglądu postrzega teorię ewolucji jako bezpośrednie zagrożenie dla chrześcijaństwa.
Według kreacjonizmu starej Ziemi (Old Earth Creationsm – OEC), naukowe dowody przemawiające za dłuższą historią Ziemi (4,6 miliarda lat) i wszechświata (13,7 miliarda lat) są bardzo silne. Wyznawcy tego poglądu zazwyczaj utrzymują, że dni stworzenia z pierwszego rozdziału Księgi Rodzaju dotyczą dłuższych okresów niż dwudziestoczterogodzinny dzień. Kreacjoniści starej Ziemi nie wierzą we wspólne pochodzenie wszystkich organizmów, odwołując się w zamian do koncepcji progresywnego stworzenia, według której Bóg stopniowo stwarzał nowe gatunki w kluczowych momentach historii życia.
W BioLogos utrzymujemy, że odkrycia z wielu gałęzi współczesnej nauki są niezwykle trudne do wyjaśnienia w oderwaniu od koncepcji wspólnego pochodzenia i ewolucji. Wierzymy również, że kontekst kulturowy i teologiczny, w którym Pismo Święte zostało spisane, jest kluczowy dla ustalenia najlepszej interpretacji opisów stworzenia.
W przeciwieństwie do EC, YEC oraz OEC, ruch inteligentnego projektu (Inteligent Design – ID) nie jest koncepcją stricte chrześcijańską. Jego zwolennicy postulują, że istnienie inteligentnego czynnika sprawczego, który spowodował powstanie wszechświata i rozwój życia, jest testowalną hipotezą naukową. Ich argumentacja skupia się przeważnie na obszarach nauki, w których brakuje konsensusu. Postulują oni wówczas, że najlepszym wyjaśnieniem jest odwołanie się do bezpośredniej ingerencji inteligentnego projektanta. W BioLogos również wierzymy, że inteligentny Bóg zaprojektował wszechświat, nie widzimy jednak naukowych ani biblijnych powodów, aby zaprzestać poszukiwania naturalnych wyjaśnień obserwowanych zjawisk. Wierzymy, że naukowe wyjaśnienia uzupełniają teologiczne zrozumienie Bożego dzieła polegającego na zaprojektowaniu, stworzeniu i podtrzymywaniu wszechświata.
Chrześcijanie różnią się od siebie w swoich poglądach na wiek Ziemi i ewolucję. Wszyscy zgadzamy się jednak w kwestii podstawowych prawd wiary: wszyscy ludzie zgrzeszyli, a jedyną drogą zbawienia jest śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Zgadzamy się, że nasz Zbawiciel jest tym samym Bogiem, którego możemy dostrzec w pięknie stworzenia. Kontemplując zawiłości łańcucha DNA, piękno i grację delfinów czy bezkres Drogi Mlecznej, możemy wspólnie unieść nasze serca w geście uwielbienia dla Boskiego Artysty – Stwórcy wszechrzeczy.
© BioLogos Foundation | Wersja artykułu: 8 maja 2019
Według kreacjonizmu starej Ziemi (Old Earth Creationsm – OEC), naukowe dowody przemawiające za dłuższą historią Ziemi (4,6 miliarda lat) i wszechświata (13,7 miliarda lat) są bardzo silne. Wyznawcy tego poglądu zazwyczaj utrzymują, że dni stworzenia z pierwszego rozdziału Księgi Rodzaju dotyczą dłuższych okresów niż dwudziestoczterogodzinny dzień. Kreacjoniści starej Ziemi nie wierzą we wspólne pochodzenie wszystkich organizmów, odwołując się w zamian do koncepcji progresywnego stworzenia, według której Bóg stopniowo stwarzał nowe gatunki w kluczowych momentach historii życia.
W BioLogos utrzymujemy, że odkrycia z wielu gałęzi współczesnej nauki są niezwykle trudne do wyjaśnienia w oderwaniu od koncepcji wspólnego pochodzenia i ewolucji. Wierzymy również, że kontekst kulturowy i teologiczny, w którym Pismo Święte zostało spisane, jest kluczowy dla ustalenia najlepszej interpretacji opisów stworzenia.
W przeciwieństwie do EC, YEC oraz OEC, ruch inteligentnego projektu (Inteligent Design – ID) nie jest koncepcją stricte chrześcijańską. Jego zwolennicy postulują, że istnienie inteligentnego czynnika sprawczego, który spowodował powstanie wszechświata i rozwój życia, jest testowalną hipotezą naukową. Ich argumentacja skupia się przeważnie na obszarach nauki, w których brakuje konsensusu. Postulują oni wówczas, że najlepszym wyjaśnieniem jest odwołanie się do bezpośredniej ingerencji inteligentnego projektanta. W BioLogos również wierzymy, że inteligentny Bóg zaprojektował wszechświat, nie widzimy jednak naukowych ani biblijnych powodów, aby zaprzestać poszukiwania naturalnych wyjaśnień obserwowanych zjawisk. Wierzymy, że naukowe wyjaśnienia uzupełniają teologiczne zrozumienie Bożego dzieła polegającego na zaprojektowaniu, stworzeniu i podtrzymywaniu wszechświata.
Chrześcijanie różnią się od siebie w swoich poglądach na wiek Ziemi i ewolucję. Wszyscy zgadzamy się jednak w kwestii podstawowych prawd wiary: wszyscy ludzie zgrzeszyli, a jedyną drogą zbawienia jest śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Zgadzamy się, że nasz Zbawiciel jest tym samym Bogiem, którego możemy dostrzec w pięknie stworzenia. Kontemplując zawiłości łańcucha DNA, piękno i grację delfinów czy bezkres Drogi Mlecznej, możemy wspólnie unieść nasze serca w geście uwielbienia dla Boskiego Artysty – Stwórcy wszechrzeczy.
© BioLogos Foundation | Wersja artykułu: 8 maja 2019